Barnehagevegen

Etne
Prisantydning

1 400 000,-

  • BRA
  • EierformSelveier
  • Soverom0
  • Byggeår
  • Omkostninger36 340,-
  • Totalpris1 436 340,-

Sentrumstomt i Skånevik - selges av Etne Kommune

Vei/vann/kloakk

Tomta skal trolig ha adkomst fra Barnehagevegen som er en kommunal vei. Strondavegen er fylkesvei.

  • Beliggenhet

    Beliggende på Skålnes/Ligrend i Skånevik sentrum med butikker, kafeer, hotell, bensinstasjon (bil og båt), ferjeleie til Utåker m.m. Avstand til Odda og Haugesund er ca. 80 km. Avstand fra tomta til bussholdeplass for buss til Odda og til Haugesund er ca. 300m.

    I Skånevik kan en hele året nyte den umiddelbare tilgangen til sjøen eller fjellturer i den omliggende flotte naturen. Sommerstid kan Skånevik blant annet tilby Bluesfestival, Torgdagene og Pippifestival som er kjekt for store og små. Nytt oppvarmet utendørs svømmebasseng for lokalbefolkningen og turister er åpnet bare ca. 300m fra tomta.

    Om vinteren kan en ta i bruk Røldal skisenter ca. 50 minutter kjøring unna. Håland (5 min) og Olalia (25 min) har preparerte skiløyper.

    Adkomst

    Når man ankommer Skånevik fra øst kjører man forbi hotellet i Skånevik sentrum og holmen som kalles Peparen. Man tar så første vei til venstre inn Barnehagevegen. Tomta ligger da i krysset mellom Barnehagevegen og Strondavegen.

    Regulering

    Kommuneplanen sin arealdel for Etne kommune 2023-2030 ble vedtatt i kommunestyret den 10.12.24, sak 108/24. Kommuneplanen sin arealdel går ved eventuell motstrid framfor eldre plan eller planføresegner for same areal med mindre anna er fastsett i planen, jf. PBL §1-5. Arealformålet til tomta er sentrumsformål.

    1. Føremålet gjeld byggeområde for sentrumsfunksjonar som bustad, forretning og kontor, kjøpesenter, offentleg og privat tenesteyting, med tilhøyrande infrastruktur (PBL §11-7 nr. 1). Føremålet gjeld også samferdsleanlegg og teknisk infrastruktur med underføremåla veg, sykkelveg, hamn, kollektivknutepunkt, parkeringsplassar, traséar for teknisk infrastruktur, grav- og urnelund, mfl. (PBL §11-7 nr. 2).
    2. Nyetablering eller utviding av eksisterande detaljhandel er berre tillate innan føremålet. Maksimal utnyttingsgrad, %-BYA skal i så tilfelle fastsetjast gjennom plan (PBL §11-9 nr. 8).
    3. Det skal leggjast til rette for etablering av samanhengande fjordpromenade. Det kan ikkje etablerast nye tiltak som gjer gjennomføring av denne vanskeleg (PBL § 11-10 nr. 2).
    4. Nye bygg og anlegg skal leggje til rette for godt dimensjonerte gate- og uterom og ta vare på og vidareutvikle eksisterande sentrumskvalitetar (PBL § 11-9 nr. 6).
    5. Gjennom reguleringsplan vert det opna opp for fortetting i sentrumsområda med byggehøgd i Etne sentrum inntil 16,5 m frå ferdig opparbeida gjennomsnittleg terreng, og tilsvarande inntil 14,0 m i Skånevik sentrum. Reguleringsplan skal mellom anna synleggjere verknadar for naboar og omgjevnadar (PBL §11-9 nr. 8), og omsyn som skal takast til bevaring av eksisterande bygningar og anna kulturmiljø (PBL § 11-9 nr. 7).

    Fra planen: Tilrådd norm for tettleik for bustader i sentrumsområda: I Skånevik minimum 2 bueiningar per dekar innan ein avstand på om lag 500 meter frå sentrum (ferjeleiet). b) Kjøpesenter er forretningsareal over 3000 m2 innanfor same bygningsmasse der det vert utført detaljhandel med høg besøksintensitet.

    Eiendommen er tidligere regulert til forretning/industri.

    Reguleringsplan R-21 gjelder. Delarealer er regulert som følger i reguleringsplanen:

    Delarealer Delareal 1 729 m Formål Forretning/Industri

    Delareal 2 m Formål Boliger Feltnavn Bustad.

    • kr 1 400 000,- (Prisantydning)
    Omkostninger
    • Dokumentavgift 2,5% av kjøpesum
    • Tinglysing pantedokument kr. 545,-
    • Tinglysing skjøte kr. 545,-
    • Gebyr e-tinglysing kr. 250,-
    • kr 36 340,- (Omkostninger totalt)
    • kr 1 436 340,- (Totalpris inkl. omkostninger)

    NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses en låneobligasjon og at eiendommen selges til prisantydning da dokumentavgift beregnes med 2.5% av endelig kjøpesum.

  • Kommunale utgifter

    Ikke fastsatt

  • Sentrale lover

    Næringseiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysninger selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Som kjøpekontrakt benyttes standard kjøpekontrakt utarbeidet av Eiendomsmegler A. Eiendommen selges som den er etter avhendingsloven § 3-9. Avhendingsloven § 3-9 fravikes imidlertid slik at kjøper overtar det fulle ansvar for skjulte feil og mangler. Selger har dog plikt til å opplyse om skjulte feil og mangler som selger kjenner til. Selger er ikke kjent med at det er forurensning i tomtegrunnen mv. Selger er heller ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i salgsoppgaven og vedlagte dokumentasjon. Dersom salgsoppgaven skulle vise seg å mangle relevant informasjon eller inneholde uriktig informasjon som selger ikke var kjent med eller hadde grunnlag for å korrigere, kan kjøper ikke rette noe form for krav mot selger etter avhendingslovens §§ 3-7 og 3-8. Kjøper kan kun påberope mangler etter avhendingslovens § 3-7 og § 3-8 i de tilfeller selger har opptrådt svikaktig eller forsettlig, og bestemmelsenes øvrige vilkår er oppfylt. Kjøper plikter å oppfylle sin undersøkelsesplikt etter avhendingsloven § 3-10. Dersom det er behov for avklaringer anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en fagkyndig før det legges inn bud.Avhendingslovens § 4-19 fravikes i sin helhet. Reklamasjon må finne sted snarest etter at kjøper oppdager eller bør oppdage et eventuelt avtalebrudd, og under enhver omstendighet senest ett - 1 - år etter avtalt overtakelse.En forutsetning for salget er at skjøtet på eiendommen tinglyses på kjøper i forbindelse med overtakelsen. Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse. Bestemmelsene i Eiendomsmeglingsloven § 4-4, § 6-2, § 6-4, § 6-5, § 6-7 til § 6-10 og kapittel 7 og § 8-8 fravikes jf. eiendomsmeglingsloven § 1-4 tredje ledd.

    Finansiering

    Eiendomsmegler A tilbyr økonomisk rådgivning gjennom en samtale med en av Haugesund Sparebank eller Skudenes & Aakra Sparebank sine rådgivere.

    Boligselgerforsikring

    Selger har ikke anledning å tegne boligselgerforsikring, da selger er en kommune (juridisk person).

    Boligkjøperforsikring

    Da det er en næringstomt som selges kan det ikke kjøpes boligkjøperforsikring ihht villkår.

    Bakgrunn for opplysninger i salgsoppgaven

    Salgsoppgaven er utarbeidet ut ifra opplysninger gitt fra selger, befaring av eiendommen samt innhentelse av nødvendige dokumenter og evt. takst.

  • Vedlagt følger plankart fra kommuneplanen, føresegner fra kommuneplanen og eiendomskart. Om du mener noen av vedleggene mangler, ta kontakt med megler.

Sist oppdateret: 28. jan. 2025

  • Ansvarlig megler: Vidar Opheim
  • Oppdragsnummer: 01240345
  • Eiendomsmegler A AS Org. nr. NO 893527702 MVA

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket.

Før du fortsetter!

For å gi deg en bedre opplevelse bruker vi informasjonskapsler for å lagre ikke-sensitiv informasjon om de valgene du gjør. Godkjenn vår bruk av cookies, eller tilpass på innstillinger.

Informasjonskapsler som nettstedet ikke kan fungere skikkelig uten. Dette inkluderer informasjonskapsler for tilgang til sikre områder og CSRF-sikkerhet. Vær oppmerksom på at Crafts (CMS) standard informasjonskapsler ikke samler inn personlig eller sensitiv informasjon.

Statistiske informasjonskapsler hjelper oss å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet ved å samle inn og rapportere informasjon anonymt.

Markedsføringskapsler brukes til å spore besøkende på tvers av nettsteder. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte bruker og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjepartsannonsører.